De Luister-en-Vertel-Tournee

16.9.13

Duizendmensenmissie in New York

Hoe absurd is een Mission Impossible?
Hoeveel poten heeft een duizendpoot?
Hoever is New York van Oisterwijk?

Op duizendmensenmissie ben ik. Eind oktober geef ik in de Leerfabriek in Oisterwijk een Vertelling. Duizend mensen nodig ik voor die Vertelling uit.

Niet zomaar duizend mensen. Mensen die een rol in mijn leven hebben gespeeld. Een kleine rol of een grote rol, dat doet er niet toe. Size doesn’t matter. Lang geleden of kort geleden, of zelfs in het heden. Tijd doet er ook niet toe. Als ik een manier wist om de mensen van de toekomst uit te nodigen, dan zou ik dat ook doen. Maar ja, dan zou de toekomst heden worden en voor zoveel tijdreizen is alleen in films en stripboeken een teletijdmachine.

Niet zomaar nodig ik die duizend mensen uit. Efficiënt zou zijn vanuit Oisterwijk 1.000 uitnodigingen op de post te doen. Leuker is het persoonlijk een uitnodiging te geven. Soms gaat dat gemakkelijk, bijna vanzelf, als ik die mensen sowieso tegenkom. Soms doe ik er extra moeite voor, veroorloof me de vrijheid hen op te zoeken. Hoop maar dat niemand me die brutaliteit kwalijk neemt.

Inmiddels staat de teller op 273. Dat is nog lang geen duizend, maar een duizendpoot heeft ook niet 1.000 poten en heet toch duizendpoot.

Nu ben ik in New York. Kleine kans dat ik hier een van die mensen tegenkom die een rol in mijn leven gespeeld hebben. Terugkeer in Nederland is gepland op 3 oktober. Een beetje laat om nog gasten uit te nodigen voor een evenement dat op de laatste zondag van oktober gaat plaatsvinden. Wat nu gedaan?

Ja, wat nu gedaan?