De Luister-en-Vertel-Tournee

5.10.12

Brief aan Twentse vriend over schande en kakavisie in Tres Arroyos


Brief aan Tukker

Hoeveel impulsen kan de reiziger verwerken?
Hoeveel vrienden kan hij handelen?
Hoeveel schande verdragen?


Vrijdag 5 oktober 2012,
dag 38 van De Luister-en-Vertel-Tournee in Argentinie,
Cafe Sorti, Tres Arroyos.

Hey Ronald,

...

Zes televisies hangen er verspreid over dit cafe op de hoek van Avenida Colon en Avenida 9 de Julio in dit onbeduidende stadje 500 kilometer zuidelijk van Buenos Aires aan de muur.

Zes!

En op alle zes verschillende kanalen. Geluid uit, dus de kakafonie blijft gelukkig beperkt tot beeld. Kakavisie zou je kunnen zeggen.

Welk geluid klinkt dan wel in dit prachtige cafe? Covers van oude en minder oude klassiekers uit de westerse, dus vooral Engelse en Amerikaanse popmuziek. Guess what? Venus van Shocking Blue komt voorbij, maar dan niet van Shocking Blue. Ook gecoverd, niet het origineel. Zou Robbie van Leeuwen hier ook roalty's voor ontvangen? Las laatst trouwens ergens dat Venus ook niet helemaal origineel van hem is. Schijnt dat hij dat deuntje ook weer ergens gehoord had. Tjonge, waar blijven we als Hollanders als zelfs een van de grootste internationale hits uit de Nederpopgeschiedenis gejat blijkt...?

Aan de andere kant: wie zal zeggen wat origineel is en wat plagiaat? En wat als plagiaat gewoon lekkerder klinkt?

Op twee van de overdaad aan televisie is sport te zien. Naast Fox Sport is ook ESPN serieus aanwezig in Argentinie. De goals uit de Europa League komen voorbij.

Ik zit te ver om het goed te kunnen zien. Vooral de letters kosten me net iets teveel moeite. En de schermen met de sportzenders op hangen allebei achter de bar; geregeld lopen er mensen voorlangs me het zicht te belemmeren. Zo komt het dat ik Twente te zien krijg zonder de Tukkers te zien. Van de wedstrijd krijg ik niets mee, en als mijn ogen me niet bedriegen staat Twente nu derde in de poule.

PSV zie ik ook in een flits. Dat wil zeggen: een speler die zojuist gescoord heeft. Duidelijk herkenbaar aan de rood-wit verticaal gestreepte shirts en de zwarte broek. O ja, en aan de zwarte letters van de shirtsponsor op het shirt natuurlijk, mocht ik nog twijfelen om welke club het gaat.De Eindhovenaren hebben dus tenminste eenmaal gescoord. Raar, maar het doet me goed dat te zien. Word er nog vrolijker van dan ik al was.

PSV en Philips helpen me vaak om hier in Argentinie duidelijk te maken dat ik wel uit Nederland kom, maar niet uit Amsterdam. Oisterwijk komt niet over, dat snap je. Kan net zo goed Oldenzaal zeggen. En dat hele verhaal dat ik nergens woon, ook in eigen land een reiziger ben, is me in het Spaans te ingewikkeld. Eindhoven, PSV of Philips kennen ze hier wel. Dat ligt met Enschede, Twente of Grolsch toch wel even anders.

Verder is Nederlands voetbal in Argentinie vooral La Machina Naranja of Ajax, hoor. Afgelopen woensdag, nog in Buenos Aires onderweg naar Cafe Van Koning, zag ik de Amsterdammers van Real Madrid verliezen. Dat wil zeggen: in een Subway in Avenida Callao zag ik Christiano Ronaldo 3-1 en 4-1 maken, en toen hield ik het maar voor gezien. Ben geen Ajax-fan, maar wel Nederlands genoeg om toch liever goals van Ajax te zien. Tom zal wel ziek zijn, die is echt voor Ajax. Pleister op zijn wonde is dat Ronaldo zijn held is. Liep nog voor de wedstrijd afgelopen was verder naar dat Nederlandse cafe in Palermo, een wijk in Bs As.

Realiseer me nu trouwens wat ik opchrijf.

In een Subway!

Hier ben ik dan, helemaal aan de andere kant van de wereld. En dan ga ik een broodje eten in een broodjeszaak, die evenzo goed in Sydney, Mumbai, New York of zelfs Tilburg had kunnen zijn! Werkelijk overal precies hetzelfde. Zelfs de geur is krek eender. Er zijn in dit land, en zeker in deze stad parillas (steakhouses), panaderias (broodjeszaken) en cafe's (koffiehuizen) te over, en dan verlaag ik me tot een sub in een vestiging van een Amerikaanse fastfoodketen.

Wat je noemt een schande.

Groet, ton.