De Luister-en-Vertel-Tournee

26.9.12

Brief aan collega taxichauffeur over Argentijnse hockeyster

Zondag 2 september 2012,
dag 5 van De Luister-en-Vertel-Tournee in Argentinie
Cafe La Malteria del Siglo, Avenida Santa Fe, Rosario.


Hoi Roel die geen Koen heet,

De meisjes heten Carla en Florencia, de jongens Mattia, Fernando en Andres. Ik ontmoet ze boven in Roots of Reggae, de bar bij het hostel waar ik afgelopen donderdag hier in Rosario ben aangekomen, La Casona de Don Jaime. Florencia heeft het hoogste woord. Ze helpt me een antwoord te vinden op de vraag die je me als richtinggever voor De Luister-en-Vertel-Tournee in Argentinie hebt meegegeven.

Hoe zijn de vrouwen van Argentinie omgegaan met het verlies in de hockeyfinale tegen Nederland?

Niet toevallig dat ik hier in Rosario de vraag te berde breng. Luciana Aymar komt van hier, de Argentijnse aanvoerdster en sterspeelster. Door veel hockeykenners wordt zij wel als de beste hockeyster aller tijden beschouwd. Niet alleen door Argentijnse kenners, hoor. De Olympische medaille van Londen had haar afscheid en de gouden kers op een verder imposante carriere moeten worden. Helaas voor haar stonden de Nederlandse dames dat in de weg. Of Aymar nu doorgaat tot Rio 2016 weet ik niet. Als ik haar hier in Rosario tegenkom zal ik het haar vragen en het je komen vertellen als ik weer terug in Nederland ben.

Florencia is er snel klaar mee: "Ik mag haar niet. Ze is arrogant, voelt zich te goed voor de rest van ons."
"Maar ze is wel heel goed," breng ik in.
"Jawel. En ze vond ook dat Argenbtinie in het toernooi beter speelde dan Nederland, maar dat ze pech hadden in de finale."

Nou meen ik me inderdaad te herinneren dat aan de eerste Nederlandse goal een duidelijke shootovertreding van een Nederlandse speelster vooraf ging, en dat Argentinie eigenlijk gewoon een vrije slag had moeten krijgen. Alleen was dat buiten de 23-meter lijn en konden de Argentijnsen dus geen videoprotest aanvragen. Zoals wel vaker maakt de benadeelde van zo´n scheidsrechterlijke vergissing daar achteraf een groter punt van dan de bevoordeelde. Zeker als die benadeelde de wedstrijd ook nog eens als verliezer eindigt. Beetje flauwekulsmoes voor het verlies. Geconfronteerd met die 1-0 achterstand zijn ze er daarna niet in geslaagd terug te komen. Kennelijk waren ze zo goed nou ook weer niet.

Florencia heeft nog meer te zeggen: "Zo gaat het nou altijd. Als ze wint is ze de beste. Maar als ze verliest komt het door anderen of door omstandigheden."

Nou is Rosario ook de stad waar Lionel Messi vandaan komt. Voordat hij naar de jeugd van Barcelona ging heeft hij hier voor Newell´s Old Boys gespeeld. Apart verhaal trouwens, die gang naar Barcelona. River Plate, een van de grote clubs uit Buenos Aires, zag zijn talent en wilde hem contracteren, maar kon of wilde de medische kosten niet betalen, die nodig waren voor de groeistoornis, waar Messi last van had. Barcelona wel en zo belandde de 11-jarige Lionel in Barcelona. Goed gescout, kun je wel zeggen. Geloof niet dat ze bij Barcelona nu spijt hebben van die investering.

Voetbal leeft hier meer dan hockey, dat is toch iets meer voor meisjes. Via Messi gaat het al gauw over Christiano Ronaldo, en praten de jongens ook een woordje mee. Een onzinnige discussie volgt over wie van de twee nou de beste is. Misschien is dat wel de meest nuttige bijdrage van sport: de oeverloze praatjes. Er moet toch wat te ouwehoeren blijven als er niets zinnigs meer te zeggen valt?

"Denk je dat ik Luciana Aymar te spreken kan krijgen?" breng ik het onderwerp terug waar het begon.
"No way!" Florencia is er gauw klaar mee. "Trouwens, ze woont hier niet eens meer. Haar familie is nog wel in Rosario. Zelf woont ze geloof ik in Buenos Aires. Of misschien wel in Europa."

In Buenos Aires ben ik nog niet geweest. Behalve dan op het vliegveld en op het station om de trein naar Rosario te nemen. Afijn, aan het eind van deze Tournee kom ik daar weer. Wie weet wie ik daar tegen ga komen.

Vriendelijke groet, ton.