De Luister-en-Vertel-Tournee

4.9.12

Brief aan schrijver vanuit een British Airways Boeing

Donderdag 30 augustus 2012
dag 2 van De Luister-en-Vertel-Tournee in Argentinie en Uruguay
in een Boeing 777 van British Airways
vlucht BA 245 van Londen naar Buenos Aires
ergens boven Brazilie, in de buurt van Sao Paolo

Beste meneer Leon de Winter,

Hoe standvastig is in ons land tolerantie?
Welke wind blaast bij democratische verkiezingen het hardst?
Waar in Argentinie of Uruguay ligt Oisterwijk?

2 oktober is de geboortedag van Mohandas Karamchand Gandhi. Beter bekend als Mahatma Gandhi. In India zelfs nog korter: simpelweg Mahatma.

Voorzover ik weet zijn er in Nederland twee standbeelden van Gandhi te vinden. Een in Den Haag, op het Hobbemaplein. Op de sokkel staat te lezen: 'Ik wil dat alle culturen van alle landen zo vrij mogelijk door mijn huis waaien, maar ik weiger van mijn voeten geblazen te worden, door welke dan ook.' Mooie samensmelting van tolerantie en standvastigheid. Het andere vindt u in Amsterdam, in de Churchilllaan. Mooie ironie: Churchill had geen goed woord voor Gandhi over. Noch voor het Indiase vrijheidsstreven. Waarin een groot mens bekrompen zijn kan.

In New York treft u ook een standbeeld van Gandhi. Op Union Square. In de zuidwestelijke hoek om precies te zijn. Zie daar mijn opdracht voor u op uw roadtrip door Amerika. Ga op 2 oktober naar het standbeeld van Gandhi op Union Square in New York. Zie hoe daar zijn geboortedag gevierd wordt. Of niet, kan ook natuurlijk. Zie de samensmelting van tolerantie en standvastigheid op dat plein, in die stad. Zie de energie van ironie, die in New York van straat te scheppen is. Een maand voor de presidentsverkiezingen geeft die stad u ongetwijfeld te denken en te schrijven.

En mocht u op die Indiase feestdag niet in de States, maar gewoon in NL zijn: Den Haag en Amsterdam bieden een mooi alternatief. Drie weken na de parlementsverkiezingen in eigen land levert dat u vast ook wel stof tot schrijven.

Nog anderhalf uur voor touchdown op Ezeiza Aeropuerto, de internationale luchthaven van Buenos Aires. Zes weken ga ik door Argentinie en Uruguay zwerven. Niet zomaar, hoor! Het wordt geen luilekkertrip. Iedere dag schrijf ik drie brieven. Zes weken, dat zijn 42 dagen. Maal drie is 126 brieven. U ziet: niks niet luilekkeren, al dient te worden erkend dat het produceren van 126 brieven mij nog niet een hardwerkende Nederlander maakt. Wie is dat eigenlijk, die hardwerkende Nederlander? Bent u er een?

U ziet: u heeft de pech een van die 126 ongelukkigen te moeten zijn, die van mij een brief ontvangen. Zou ik u mogen ontmoeten? 10 oktober is de terugvlucht naar Europa gepland. Aankomst in Brussel op de 11de. Alleen als ik in Argentinie of Uruguay een mooier dorp vind dan Oisterwijk, dan kom ik niet terug. Dan blijf ik daar. Zal wel niet.

Het liefst nodig ik u uit voor een espresso of een cappuccino in de koffiekamer van Boekhandel Oisterwijk, de allergezelligste boekenwinkel van heel Nederland in het allermooiste dorp van de hele wereld. Maar mocht Brabant u een paar bruggen te ver zijn, dan kom ik evenzo graag uw kant uit. Op de schaal Buenos Aires - Brussel kan niets in Nederland ver weg zijn.

Met vriendelijke groet, ton.