De Luister-en-Vertel-Tournee

26.9.12

Brief aan oud-reisgenote vanuit Hotel Windsor, Cordoba

Vrijdag 14 september 2012,
dag 17 van De Luister-en-Vertel-Tournee in Argentinie en Uruguay,
Hotel Windsor, Cordoba.

Lieve Margriet,

Hoe Engels is het Spaanse Argentinie?
Hoe ver valt water in New York?
Hoe belangrijk is goed gereedschap?

Ik zit te schrijven in de lobbybar van een chique hotel dat Windsor heet en op het televisiescherm zingt Sting dat hij een Englishman in New York is.

Zojuist heb ik met Laure en Tom gebeld en Laure vertelde dat ze op school bij Spaanse les een presentatie hadden gekregen over Argentinie, over een hele spectaculaire waterval.

Vanmorgen heb ik na dagen twijfelen de knoop doorgehakt en een buskaartje gekocht naar Puerto Iguazu, helemaal in het noorden van dit immens uitgestrekte land, bij het drielandenpunt van Argentinie met Brazilie en Paraguay. 21 uur in een bus om naar vallend water te gaan kijken. Hoe zot kan een mens zijn?

"Weet je wat wij Argentijnen zijn?"
" Nee. Wat zijn jullie Argentijnen?" antwoord ik senor Sayavedra als we in Mendoza samen lunchen.
"Wij zijn Italianen die Spaans spreken en als Engelsen kleden."

Als de inkt van de vulling op is, schroef ik het achterste gedeelte van de Parker rollerball los van het voorste deel, haal de lege vulling eruit, haal een verse vulling uit de lederen pennenetui die ik altijd bij me heb, doe de gevulde vulling in het voorste deel en schroef onderstuk en bovenstuk weer aan elkaar.

...