De Luister-en-Vertel-Tournee

1.9.07

Volatiel en mobiel in New York en de lage landen

Vrijdag 31 augustus 2007, dag 10 van De Luister-en-Vertel-Tournee in New York
Cafe The Bean, East Village, New York

Volgens de sticker op de glazen deur is The Bean op vrijdag geopend vanaf 7 uur 's morgens, maar als de man met de hoed om kwart voor zeven komt aanlopen, staat de linkse van de twee glazen deuren al open en ziet hij mensen voor de counter staan. Er zitten zelfs twee mensen met een kop koffie aan een tafeltje buiten.

Hij check eerst zijn email. Twee berichtjes, allebei reminders. De afdeling Noord-Brabant van D66 herinnert hem eraan dat morgen in Boerke Mutsaers in Tilburg de jaarlijkse Afdelingsvergadering is. Dat gaat hij niet halen, maar hij kan niet nalaten erover door te fantaseren. Lijkt hem wel stoer, om naar Tilburg te gaan om die bijeenkomst bij te wonen. Van New York naar Brabant voor een politieke bijeenkomst, hoe provinciaal kun je zijn? 'Boeren' hoort hij het PSV-stadion scanderen, 'boeoeoeren'.

Het andere herinneringsbericht is van Cheaptickets.com. De site voor goedkope vliegtickets attendeert hem erop dat morgen zijn trip naar Brussel is. In het berichtje worden nuttige tips gegeven om de vlucht, en dan vooral het inchecken, gemakkelijk te maken. Zorg voor een geldig paspoort, visum, geen gevaarlijke spullen meenemen, dat soort waardevolle aanbevelingen.

Wat er niet in staat, maar de man met de hoed wel aan het denken zet, is hoe hij die twee dagen in Belgie en Nederland mobiel kan zijn. Zondagmorgen 9.40 landt hij met Jet Airways op de Nationale Luchthaven van Brussel. Dinsdagmorgen, toevallig ook om 9.40, vertrekt Jet Airways vlucht #228 weer terug van Brussel naar Newark, de op twee na grootste luchthaven van New York. Strikt genomen ligt dat vliegveld niet in New York, maar in de staat New Jersey. John F. Kennedy Airport en La Guardia Airport zijn wel in New York zelf. De eerste aan de rand van Brooklyn, net buiten de stad, de andere in Queens, in de stad.

Hoe kan hij ervoor zorgen die twee dagen mobiel genoeg te zijn om in ieder geval te doen wat hij doen moet, en als het even kan ook die 48 uur zo nuttig mogelijk te maken? De directe aanleiding voor dit transatlantische tripje heen en weer is een afspraak maandagmiddag die een klant van Fish, het bedrijfje van de man met de hoed, met een opdrachtgever heeft. Niet zomaar een opdrachtgever; het is de grootste opdrachtgever voor het bedrijf in Wijk en Aalburg en het heeft aangekondigd binnenkort niet langer gebruik te maken van diens diensten. De opdrachtgever gaat het werk dat de afgelopen drie jaar was uitbesteed weer in eigen beheer uitvoeren. Niet uit onvrede met de kwaliteit van de dienstverlening, hoor. Integendeel, die kwaliteit staat niet ter discussie. Het is een bezuinigingsmaatregel; de opdrachtgever denkt door het zelf te doen goedkoper uit te zijn met behoud van kwaliteit.

Fish' klant was not amused, dat spreekt. En hoewel de kans op succes minimaal is heeft hij geadviseerd alles op alles te zetten om te redden wat er te redden valt. Uiteindelijk is er drie jaar lang een goede relatie geweest, werd ook keer op keer terug gemeld dat dat wederzijds was, dus is er alle reden te bezien wat beiden nog voor elkaar kunnen betekenen. Al was het maar om achteraf het gevoel te hebben er in ieder geval alles aan gedaan te hebben wat gedaan kon worden. Verschillende emailtjes en telefoontjes naar de verantwoordelijke managers en zelfs een brief naar de hoofddirectie hebben geleid tot een afspraak voor een gesprek. En dat is aanstaande maandagmiddag.

De directeur had al aangegeven het prettig te vinden als de man met de hoed, maar dan zonder hoed, met hem mee zou gaan. Helaas; hij had zijn plan al getrokken en dat plan behelsde van half augustus tot half oktober in de VS te zijn. Afgelopen week, in de hektiek van New York, liet het hem toch niet los en woensdag schoot hem te binnen wat de mogelijkheden zijn om voor de afspraak even op en neer naar Nederland te vliegen binnen een acceptabel budget. Eerlijk is eerlijk; hoe langer hij erover nadacht, hoe leuker en nuttiger het hem leek. Bovendien begon hij, als hij dan toch zou gaan, mogelijkheden te zien het te combineren met andere doelstellingen. Om er een te noemen; hij miste zijn kinderen.

Een beetje rondstruinen op internet leverde een aanbieding op van Cheaptickets.com: 688 dollar voor een retourticket Newark - Brussel. Na een paar smsjes, emailtjes en een intercontinentaal telefoontje de knoop doorgehakt. Bij boeken bleek de aanbieding zelfs goedkoper uit te vallen, $ 663,75. Inclusief taxes en zo, dus geen commerciele trucs met aanbiedingen die niet bestaan. Zaterdagavond 1 september heen, aankomst in Brussel zondagmorgen 9.40. Vertrek voor de terugvlucht dinsdagmorgen 9.40, aankomst op Newark dinsdagmorgen lokale tijd. 48 uur in de lage landen.

Nu toch vaststaat dat hij twee dagen in Nederland gaat zijn, wil hij zeker zijn kinderen in Oisterwijk zien. Laat hij ze verrassen, vinden ze vast leuk. Hij ziet hun gezichten al voor zich, als hij aanbelt. "Papa!!". En ook benieuwd is hij naar hun reacties als ze zien wat hij heeft meegebracht. Gisteren heeft hij in de Adidas-store op Houston Street twee Beckham-shirts gekocht. "Wat voor shirt willen jullie dat ik uit Amerika meeneem?", had hij gevraagd voor vertrek. "Een Beckham-shirt!' had zijn zoon geroepen. Hij voetbalt. Niet onaardig, vindt hij voorzover hij daar verstand van heeft, maar ja, welke vader vindt dat nu niet? Zijn dochter wilde ook wel een Beckham-shirt. Verder zijn er nog wat adressen in Tilburg, Eindhoven en Den Bosch waar hij langs wil. En wie weet houdt hij nog tijd over voor een verrassingsbezoek links of rechts.

Zoveel plannen, dat vraagt nogal wat mobiliteit. Hoe dat nu in te vullen? Zijn eigen auto staat bij de garage voor een APK-keuring, een beurt en mogelijk nog wat reparaties. Het is een oude auto; uit 1974, dus daar moet geregeld wat aan gedaan worden. Trouwens, nu hij eraan denkt, hij moet ook nog bij de garage langs om de autopapieren af te geven voor die APK. Hij was zo dom geweest die in zijn portefeuille mee naar de VS te nemen. Nodeloze ballast. Dus moet hij ook nog naar Moergestel.

Trein, bus en taxi is een optie. Ware het niet dat hij op een zondag aankomt en dinsdag 's morgens vroeg weer op het vliegveld van Brussel moet zijn. Geen gunstige tijden voor openbaar vervoer. En die klant, waar hij dus in ieder geval naar toe moet, zit op een plaats waar alleen een streekbus komt. Om al die OV-hiaten met taxi op te lossen, dat kon wel eens of teveel in de papieren lopen of teveel van zijn taxi-relaties vragen. Misschien een auto huren op het vliegveld van Brussel? Even rondkijken op internet. Via Cheaptickets.com vindt hij een aanbieding: een compactcar voor $ 135. Daar gaat hij eens over nadenken. Ongeveer 100 euro plus de benzinekosten, maar dan is hij wel 48 uur zo mobiel als hij maar wil.



3 brutale vragen:

1.
Wist u dat New York net zo provinciaal is als Brabant? Nee? Ga er maar eens klijken. En Brabant net zo grootstedelijk als New York? Nee? Ga er maar eens kijken.

2.
Misschien wilt u het relaas van een change of plans wel doorvertellen of -sturen. Ga gerust uw gang.

3.
Misschien, heel misschien is het verhaal van de man met de hoed, die dus voor even adviseur wordt, u wel een euro waard. Als dat zo is, doneer het aan rekeningnummer 1689.67.456 van de Stichting Luister en Vertel Tournee te Oisterwijk. Maar alleen als u het uw euro waard vindt. Anders niet.




Vriendelijke groet, ton.