De Luister-en-Vertel-Tournee

9.9.10

Verkeerd is verkeerd, nog niet in Iran

Maandagmorgen 14 juni 2010. Room Fourtynine, Oisterwijk. Op het terras van het trendy café aan De Lind in het mooiste dorp van Brabant legt de taxichauffeur die ook verhalenverteller is de NRC Next van die dag weg. De verhalen over de kabinetsformatie na de parlementsverkiezingen van vorige week boeien hem al net zo matig als de eerste verslagen van het wereldkampioenschap voetbal dat drie dagen geleden begonnen is. In gedachten is hij in een land ver hier vandaan, ver ook van Zuid-Afrika. In naam en vorm een democratisch land, in werkelijkheid? Een land, waar hij gepland had vandaag te zullen aankomen voor weer een Luister-en-Vertel-Tournee, de eerste dit jaar. Voor hem op tafel op zijn schrijfblok het begin van een brief. Gericht aan de mensen waarvoor hij kort geleden verhalen heeft verteld en die niet beter weten dan dat hij nu in Iran is.


Maandag 14 juni 2010
Room Fourtynine, Oisterwijk

Dag Tony, Anneke en Laurens,

Oisterwijk ligt niet in Iran.
Verkeerd is verkeerd en verkeerd moet je niet doen.
Wie wordt wereldkampioen?

Dat begin heeft hij al een uur geleden gemaakt. En niet geweten hoe verder te gaan. Toen is hij maar de krant gaan lezen. Met een half oog, met halve aandacht. Veel inspiratie heeft het niet opgeleverd. Geen geniale inval, geen sprankelende gedachte, geen briljante woordspeling. Er zit niets anders op dan maar droog het verhaal te vertellen dat hij te vertellen heeft.

Het is vandaag 14 juni. Vandaag loopt de geldigheidsduur van mijn visum voor Iran af. Vanmorgen landde op Ayatollah Khomeiny International Airport in Teheran Emirates-vlucht EK 975, de avond tevoren vertrokken uit Dubai. Ik was niet aan boord.

Verkeerd is verkeerd en verkeerd moet je niet doen. Dat klinkt simpel en in essentie is het dat ook. Maar de ruige en rauwe realiteit van alledag laat zien dat het in werkelijkheid heel wat genuanceerder ligt.

32 ploegen ploeteren zich een slag in de rondte om over een maand wereldkampioen te zijn. Exceptionele gebeurtenissen daargelaten staat nu al vast dat 31 van die 32 teams tevergeefs trachten eerste te worden.

Gistermiddag, zondag 13 juni dus, belde ik naar Flughafen Düsseldorf. Waarschijnlijk boeit het jullie niets, maar het nummer is 0049 voor Duitsland en dan 2114210. Een vriendelijke vrouwestem neemt op. In het Duits natuurlijk. “Womit kan ich ihn helfen?”
Of ze ook Engels spreekt, is mijn eerste vraag, en dat doet ze. Kijk, dat is dan toch mooi: het gesprek is nog maar een paar seconden onderweg en ze heeft me al geholpen. Weliswaar een klein beetje, maar het is een goed begin.
“I’m supposed to check in for the Emirates flight to Dubai this afternoon, but I would like to cancel. Can you put me through to the Emirates desk?”
“Sure. Hold on.”
“Thank you.”

Even later krijg ik een automatische, vriendelijke mannestem. Eerst in het Duits en vervolgens in het Engels vertelt die me dat ik verbonden ben met de Emirates desk op Vliegveld Düsseldorf, maar dat er niemand aanwezig is om mij te woord te staan omdat ik of buiten kantoortijden bel of ze te druk bezig zijn met de afhandeling van een vlucht. De vriendelijke mannestem geeft me het nummer van het Emirates hoofdkantoor in Duitsland. Dus bel ik naar 00491805425652. Een vriendelijke vrouwestem neemt op. In het Duits natuurlijk. “Womit kan ich ihn helfen?”
Ik herhaal de eerste vraag die ik ook al de vriendelijke vrouw in Düsseldorf had gesteld en weer word ik in dat opzicht goed geholpen.
In het Engels leg ik uit dat ik voor vanmiddag een vlucht heb geboekt van Düsseldorf via Dubai naar Teheran, maar dat ik niet ga. Ik kan natuurlijk ook domweg niet op komen dagen, maar ik vond het correcter om vantevoren te bellen om me af te melden.
De vriendelijke dame zegt in eerste instantie dat ze niets voor me kan doen, dat ik het reisbureau moet bellen waar ik de reis heb geboekt. Dat kan dan beoordelen of mijn ticket kan worden omgeboekt naar een andere vlucht. Pas als ik haar duidelijk maak dat dat niet mijn bedoeling is, dat ik best weet dat omboeken of retournering van de ticketprijs niet mogelijk is, verandert haar toon. Ze kan niet rechtstreeks in het verwerkingssysteem van Emirates op Flughafen Düsseldorf, maar ze zal een aantekening in het Emirates boekingssysteem maken.
“If you could do that. I’ld be much obliged. Can you make a cancellation note for the return flight as well?”
“Sure. Thanks for calling”
Ze adviseert me toch nog maar een keer om ook contact op te nemen met het reisbureau. Dat ga ik doen.

Het zou verkeerd zijn nu naar Iran te gaan. Visum en ticket zijn geregeld, en de financiële middelen om een maand door Iran te reizen heb ik ook. Maar teveel van mijn zaken hier in Nederland heb ik niet op orde. Zakelijke en persoonlijke zaken. Als ik dan over een maand weer terug kom, zijn die onaffe affaires natuurlijk niet als vanzelf opgelost. Sterker nog, waarschijnlijk zouden mijn losse eindjes anderen juist in problemen hebben gebracht. Genoeg reden dus om niet naar Iran te gaan maar hier te blijven.

Bovendien zou ik twee weken voor de zomervakantie terugkeren, zonder financiële reserves. Juist de eerste drie weken zijn Laure en Tom bij mij en jullie snappen natuurlijk meteen dat zij dan de dupe gaan worden van mijn zelfgekozen armoedzaaierij.

Verkeerd is verkeerd en verkeerd moet je niet doen. Het zou verkeerd zijn nu naar Iran te gaan. Dus ga ik niet.

De kans dat Nederland één van die 31 is is groter dan dat Nederland die ene is. Gelukkig is niet alleen de uiteindelijke kampioen de winnaar van het WK. Voor Nieuw Zeeland is het tournooi al geslaagd als het doorgaat naar de volgende ronde. En ook Noord-Korea voelt zich vast een winnaar als het land de achtste finale haalt.

Tussen de 16 landen die doorgaan naar de tweede ronde zitten vast wel een paar verrassende outsiders. Misschien zelfs wel een enkele stuntploeg. Zo’n team dat door iedere kenner over het hoofd wordt gezien. Dat land wordt geheid op 11 juli niet kampioen, maar zal zich toch winnaar voelen.

Omgekeerd zullen er ook best wel favorieten zijn, die vroeg in het tournooi worden uitgeschakeld. Ook voor Brazilië, Spanje, Argentinië, Duitsland en Italië geldt dat de kans dat zij tot de 31 behoren groter is dan dat zij de ene zijn.

Het is zelfs denkbaar dat die ene, die op 12 juli met de beker naar huis vliegt, niet eens de beste is. Niet altijd wint de beste, de slechtste verliest niet altijd. En de winnaars van vandaag zijn de verliezers van morgen, zoals de verliezers van vandaag de winnaars van morgen zullen zijn.

Zo bezien zijn voetbalkampioenschappen net verkiezingen of aanbestedingen.

Het avontuur dat Iran heet lonkt ondanks dit tijdelijke afstel. Dus heb ik maar weer een nieuw ticket geboekt. 8 september van Düsseldorf via Istanbul naar Teheran. 7 oktober via Ankara weer terug. Tot die tijd Oisterwijk en wijde omstreken.

Vriendelijke groet.


Met een elegante zwier zet hij onleesbaar zijn naam eronder. Zo, weer een brief af. Hij neemt zich voor deze persoonlijk af te gaan geven. Nog dezelfde dag als het kan.


3 brutale vragen:

1.
Inmiddels weten we dat Nederland niet die ene is geworden, maar die ene tweede. Weer. Wellicht worden we in de toekomst wel eerste. In 2018 misschien?

2.
Misschien kent u wel iemand met wie u dit verhaal wilt delen. Iemand waarvan u denkt dat die dit een leuke brief vindt. Als dat zo is, stuur of vertel het door.

3.
Misschien, heel misschien is het verhaal van deze brief u wel een euro waard. Als dat zo is, doneer het dan aan rekeningnummer 1689.67.456, t.n.v. Stichting Luister en Vertel Tournee te Oisterwijk. Maar alleen als u het een euro waard vindt. Anders niet. Anders kunt u die euro misschien maar beter bewaren om te sparen voor een kaartje als het WK in Nederland wordt gehouden.


Meer verhalen van De Luister-en-Vertel-Tournee?: www.luisterenverteltournee.nl


Vriendelijke groet, ton.