De Luister-en-Vertel-Tournee

28.9.06

Zorgen en geloven bij de Dalai Lama

Dharamsala, donderdag 28 september 2006,
dag 4 van De Luister-en-Vertel-Tournee in het ballingsoord van de Dalai Lama.

Er zijn wel honderdduizend redenen om je zorgen te maken. Maar als ik er 1 mag noemen om het niet te doen: meestal schiet dat niet zo op. En voor wie mijn woord niet al te serieus wil nemen, en waarom zou je ook, hier volgen citaten van vijf meer illustere aardbewoners, die ik uit de Times of India van afgelopen maandag heb gehaald.

1.
Bhagavad Gita:
"Hij, door wie de wereld niet wordt geërgerd en die zelf niet door de wereld geërgerd kan worden, en die vrij is van plezier, woede, angst en zorgen - die is Mij dierbaar".

Op het gevaar af een van die boeken tekort te doen en daarmee de ene of de andere mens op zijn tenen te trappen: de Bhagavad Gita is zeg maar voor het hindoeisme wat de Bijbel voor het christendom en de Koran voor de islam is. Het is dus wel niet echt een mens, maar net als die andere twee boeken door mensen bedacht en geschreven.

2.
Gautama Boedha:
"Het geheim van een gezond lichaam en een gezonde geest is om niet te rouwen om het verleden, geen zorgen te maken om te toekomst en niet vooruit te lopen op moeilijkheden, maar wijs en eerlijk in het heden te leven".

Gautama Boedha, die eigenlijk Siddarta Gaudama heette, leefde ongeveer 2.500 jaar geleden in Noord-India en wordt als de grondlegger van het boeddhisme beschouwd.

3.
Tao Te Chung:
"Wees voorzichtig waar je je dromen mee bewatert. Bewater ze met zorgen en angst en je zult onkruid produceren dat het leven uit je dromen verstikt. Bewater ze met optimisme en oplossingen en je zult succes oogsten".

Tao Te Chung was een Chinees van lang geleden en wordt de grondlegger van het taoisme beschouwd. Of hij echt zo heette, en of hij echt heeft geleefd, dat weet ik niet, ik ben er niet bij geweest. Nou ja, dat ben ik wel, maar dat gelooft toch geen mens, dus dat zal ik maar niet zeggen.

4.
Mahatma Gandhi:
"Niets verpest het lichaam zo als zorgen, en wie enig geloof in God heeft zou zich moeten schamen zich zorgen te maken over wat dan ook".

Mahatma Gandhi, die eigenlijk Mohandas Gandhi heette, was een Indiër in de 19de en 20ste eeuw, die op verbluffend simpele wijze een nagel aan de doodskist van het Britse Wereldrijk bleek te zijn.

5.
Henry Ford:
"Ik geloof dat God de zaken regelt en dat hij geen behoefte heeft aan advies van mij. Met God aan de leiding geloof ik dat alles uiteindelijk goed zal komen. Dus waarom zou ik me zorgen maken?"

Henry Ford, dat was zijn echte naam, was een Amerikaan in de 19de en 20ste eeuw die met het maken van verbluffend simpele auto's een aardige boterham wist te verdienen.


Er zijn wel honderdduizend redenen ergens in te geloven.
Je kunt in een of andere god geloven, al dan niet met een hoofdletter of met een naam.
Je kunt in de wijsheid van goddelijke boeken geloven, zelfs als je die boeken niet zelf hebt gelezen of ze wel hebt gelezen maar er eigenlijk geen snars van snapt. Dan weet je dus niet wat je gelooft en heb je andere mensen nodig om je eigen geloof uit te leggen.
Je kunt in de ideeën van historische figuren geloven, al dan niet echt bestaande, ook al heb je die mensen nooit zelf ontmoet en heb je hun ideeën alleen maar van horen zeggen of zien lezen.
Je kunt in ideologieën geloven, zelfs al ben je niet blind voor de soms desastreuze gevolgen van een te rigide doorgevoerde ideologie. Dat heet dan geloven tegen beter weten in.

Je kunt ook in jezelf geloven, misschien wel de beste manier om zorgen te voorkomen of te verjagen.

Maar als ik een reden mag noemen om te geloven: niet geloven kan niet, want niet-geloven is ook een geloof.


3 brutale vragen:

1.
Waar gelooft u eigenlijk in? Zeg niet nergens in, want dat kan dus niet.

2.
Misschien vindt u dit verhaal van de man met de hoed waardevol genoeg om het met een ander te delen. Als dat zo is, vertel of stuur het door. Maar alleen als u dat de moeite waard vindt, anders niet. Dan kunt u het beter voor u zelf houden.

3.
Misschien, heel misschien vond u het verhaal over zorgen en geloven wel een euro waard. Als dat zo is, doneer het dan aan rekeningnummer 1689.67.456 t.n.v. Stichting Luister-en-Vertel-Tournee te Oisterwijk. Maar alleen als u het verhaal een euro waard vond, anders niet. Als u er niet in gelooft, bewaar die euro dan maar voor een andere keer.


Groet, ton.